Jak ušetřit na poplatcích za služby díky přesnému vyúčtování: 6 kroků k plnější peněžence

Obrázek Model.Name

Úvod

Poplatky za služby spojené s bydlením tvoří nezanedbatelnou položku v rozpočtu každé domácnosti. Mnoho lidí se ale spokojí s vyúčtováním, které jim přijde od správce nebo pronajímatele, aniž by ho detailně prověřili. Přitom nepřesné vyúčtování může znamenat, že ve výsledku platíte výrazně víc, než je potřeba. V tomto článku vám představíme 6 kroků, které vám pomůžou předcházet zbytečným přeplatkům a zajistí, že budete platit jen za to, co skutečně spotřebujete.

1. Kontrolujte jednotlivé položky

Každoročně obdržíte vyúčtování poplatků za služby, jako jsou dodávky vody a tepla, odvoz odpadu nebo provoz výtahu. Zkontrolujte všechny položky a ujistěte se, že mezi nimi není nějaká, která do vyúčtování služeb nepatří. Pokud zjistíte nesrovnalosti, neváhejte požádat o jejich vysvětlení nebo opravu. Jestli vyúčtování není na jednotlivé položky jasně rozepsané, o rozpis požádejte. Váš pronajímatel je ze zákona povinen položky detailně rozepsat a případně dodat všechny faktury od dodavatelů, ze kterých při vyúčtování vycházel.

Tip: Nejste si jistí, které položky vůbec do vyúčtování patří? Podívejte se do nájemní smlouvy nebo jejích dodatků, kde by měly být všechny položky vypsány. Zároveň doporučujeme projít si náš článek s názvem „Jak vyúčtovat při pronájmu nebo prodeji bytu“. Vypsali jsme v něm položky, které do služeb rozhodně nepatří a přitom je velké množství pronajímatelů svým nájemníkům nelegálně účtuje.

2. Měřte přesně svoji spotřebu

Velká část služeb spojených s bydlením umožňuje měření vaší spotřeby. Jsou ale případy, kdy pronajímatelé spotřebu neměří, nebo jsou používána zastaralá či dokonce zcela nefunkční měřidla. To má logicky za následek nepřesné vyúčtování.
U vodoměrů se ujistěte, že jsou pravidelně revidovány majitelem domu nebo společenstvím vlastníků. Dle vyhlášky 127/2024 Sb. musí k revizi docházet každých 5 let a pokud se tak neděje, je to jasný důvod k reklamaci vyúčtování a případné pokutě 50 Kč za každý den, kdy se pronajímatel zpozdí s doručením správného vyúčtování (viz Tip v bodě 6).

Spotřeba tepla by měla být měřena kalorimetry. Ty bývají připevněné buď přímo na topení, nebo v místě, kde je topení přivedeno do bytu a měří tak spotřebu celého bytu dohromady. Stejně jako ostatní měřidla, i kalorimetry musí být podle vyhlášky 127/2024 Sb. každých 5 let kalibrovány. Pokud tomu tak v případě vašeho kalorimetru není, neváhejte reklamovat vyúčtování, které se na nepřesném měření zakládá.

Kromě přesného měření mají kalorimetry i další výhodu - umožňují totiž dálkový odečet (stejně tomu je i s teplou vodou), takže se není třeba trápit s nepraktickými odečty přímo v bytě, které se obyvatelům leckdy nehodí do jejich časového rozvrhu.

Tip: Pokud váš pronajímatel z jakéhokoliv důvodu nechce vhodná měřidla zajistit, můžete argumentovat tím, že jde o jeho zákonnou povinnost a její porušení znamená, že ani vyúčtování není v pořádku.

Radiátor bez kalorimetru

3. Kontrolujte rozúčtování tepla podle jednotlivých měsíců

I pokud je váš byt vybaven správně kalibrovanými kalorimetry, je jimi možné změřit pouze část spotřeby. Zbytek se měří podle plochy bytu a je třeba spotřebu rozpočítat podle jednotlivých měsíců. Důvod je ten, že v zimě se logicky topí víc, než v létě. Koeficienty pro jednotlivé měsíce najdete ve vyhlášce č. 269/2015 Sb a můžete s jejich pomocí všechny výpočty provést manuálně, abyste se ujistili, že částka ve vašem vyúčtování není vyšší, než by měla.

Tip: Nechce se vám složitým počítáním ztrácet čas? Zadejte vstupní data do naší Kalkulačky a my už to spočítáme za vás.

4. Kontrolujte rozúčtování mezi jednotlivé nájemníky

U služeb, které ze své podstaty měření spotřeby neumožňují (např. používání výtahu nebo úklid společných prostor), je celková suma rozpočítávána mezi jednotlivé nájemníky. Pokud je zúčtovacím obdobím jen část roku, je navíc potřeba zohlednit počet měsíců, po které jste danou službu skutečně využívali. Ujistěte se, že částka, kterou jste našli ve svém vyúčtování, skutečně odpovídá správným výpočtům. Je možné, že vám pronajímatel chybně účtuje za celý rok nebo částka nesedí vzhledem k celkovému počtu nájemníků v domě.

Tip: V našem článku s názvem „Jak vyúčtovat služby při pronájmu nebo prodeji bytu“, jsme pro vás připravili konkrétní příkladové výpočty, podle kterých můžete snáz provést svoje vlastní.

5. Nastavte si přiměřené zálohy

Je poměrně běžné, že nájemníci přichází o peníze už v průběhu roku na měsíčních zálohách. Paragraf 4 zákona 67/2013 Sb. stanovuje, že zálohy nesmí přesáhnout 1/12 předchozího roku. Pronajímatelé ale toto pravidlo leckdy nedodržují a zálohy předepisují vyšší s představou, že pak alespoň nebude třeba doplácet. Tahle představa je ovšem nesprávná a je mnohem výhodnější nastavit zálohy v souladu s vyhláškou tak, aby nájemník rovnou platil jen tolik, kolik je reálně potřeba.

Tip: Pokud se vám nezdá částka, kterou měsíčně odesíláte pronajímateli na zálohách, kontaktujte ho a požádejte o vysvětlení. Je ze zákona povinen vám ho poskytnout. Argumentovat můžete zmíněným zákonem č. 67/2013, který musí pronajímatel dodržovat.

6. Používejte digitální nástroje na vyúčtování

Chybovat je lidské. I pokud si budete vyúčtování pravidelně a poctivě kontrolovat, můžete se i vy jednoduše v jakémkoliv svém výpočtu splést a nedojít tak ke správným výsledkům. Kromě toho, kontrola vyúčtování jistě není činnost, kterou byste rádi trávili svůj volný čas. Přesně proto jsme my v KOVA Reality vyvinuli naši Kalkulačku, která všechno spočítá za vás a poskytne vám přesné a přehledné vyúčtování bez chyb. Pokud se vyúčtování s Kalkulačky nebude shodovat s tím, co vám poslal pronajímatel, neváhejte ho kontaktovat, ať zbytečně neplatíte víc, než je nutné.

Tip: Ze zákona je pronajímatel povinen doručit nájemci vyúčtování nejpozději 4 měsíce po skončení zúčtovacího období. Za každý den prodlení má nájemce právo vyžadovat od pronajímatele pokutu z prodlení ve výši 50 Kč za den. To platí i v případě, že pronajímatel sice doručí vyúčtování včas, vy ale třeba s pomocí naší Kalkulačky zjistíte, že jsou v dokumentu chyby. V tu chvíli se lhůta na doručení pronajímateli nijak neprodlužuje a stále platí, že musí opravené vyúčtování doručit do 4 měsíců od konce zúčtovacího období.
 

Dočtěte se víc o vyúčtování za služby na našem blogu Vše o bydlení.

zrušit

Nenašli jsme žádné výsledky

Vámi zadaný výraz neodpovídá žádný záznam. Zkuste pozměnit svůj hledaný výraz.